Nie ma nic bardziej przykrego niż odwołany lub opóźniony lot, który krzyżuje lub uniemożliwia realizację planów wycieczkowych. Jednak nie ma się co załamywać. Warto dociekać swoich praw jako pasażer. Zapoznaj się, kiedy przysługuje ci odszkodowanie za lot, który nie odbył się zgodnie z planem. Co należy zrobić, aby uzyskać rekompensatę pieniężną w formie zadośćuczynienia?
Zakup biletu jest jednoznacznym zawarciem umowy z przewoźnikiem. Pasażer musi przestrzegać regulamin, ale także działa to w drugą stronę. Nawet przy największym natężeniu ruchu w powietrzu, jeśli plan podróży odbiegnie od pierwotnie założonego harmonogramu, to nie oznacza, że musisz pogodzić się z losem. Przewoźnik zobowiązany jest dostarczyć pasażera do miejsca docelowego. Jeśli nie jest w stanie się z tego wywiązać, to powinien to w pewien sposób wynagrodzić. Co przysługuje pasażerowi?
Pierwszą opcją jest zwrot kosztów zakupionych biletów lotniczych w ciągu siedmiu dni. W ten sposób możliwe jest uzyskanie rekompensaty za całość lub część podróży. Dotyczy to także sytuacji, kiedy nasze plany zostały pokrzyżowane przez opóźniony lot, jest to zasadne, zwłaszcza, gdy podróż okazała się bezcelowa, tj. należało wrócić bezpośrednio z lotniska najwcześniejszym lotem powrotnym. Przewoźnik może też zaproponować inny plan podróży, lot w to samo miejsce, ale na najbardziej zbliżonych warunkach w jak najszybszym możliwym czasie. Kolejną formą zadośćuczynienia może być odtworzenie wyjazdu w późniejszym i akceptowalnym terminie przez pasażera.
Już od dwóch godzin opóźnienia lotu przy krótszych lotach pasażer może otrzymać bezpłatny posiłek oraz napój. Im dłużej się czeka, tym linie lotnicze powinny wyjść z propozycją noclegu, transportu, możliwości skomunikowania się z bliskimi. Jeśli oczekiwanie przekroczy pięć godzin, to pasażer może zrezygnować z umowy z przewoźnikiem. Wówczas można domagać się zwrotu kosztów, a także zapewnienia najszybciej możliwego powrotu. Wysokość odszkodowania zależy od długości lotu.
Do 1500 kilometrów wynosi 250 Euro, w zakresie 1500-3500 kilometrów 400 Euro, a powyżej 3500 kilometrów 600 Euro. Na rynku istnieją również specjalne firmy, które zajmują się odzyskiwaniem odszkodowań od linii lotniczych. Przewoźnik może wypłacić sumę połowę mniejszą, gdy zaproponuje inny lot, w którym czas przybycia niewiele różni się od zaplanowanego. W celu uzyskania odszkodowania należy wypełnić formularz reklamacyjny lub wypełnić unijny wzór skargi praw pasażera.
Parking przy lotnisku Balice Błękitny to doskonałe rozwiązanie dla wszystkich, którzy wybierają się samochodem na lotnisko Kraków Balice.
Nasz parking to doskonałe rozwiązanie dla wszystkich, którzy wybierają się samochodem na lotnisko Kraków Balice.